Platón
Chtěli jsme gymnázium, které studentům dává smysl, pomáhá jim v rozvoji dovedností pro 21. století a propojuje je s lidmi z praxe. Učíme projektově, pracujeme s technologiemi, připravujeme výjezdy do zahraničí a děláme další věci, co dnes nabízí každá inovativní škola. Navíc máme zakladatelku Terezu Bočanovou, zkušenou ředitelku a pedagožku, které na studentech záleží.
Studenty vedeme k maximální samostatnosti a iniciativě. U nás neexistuje, že by se nedostali ke klíčovým informacím. Naopak je vybízíme, aby se podíleli na chodu školy a přicházeli s vlastními nápady. Zároveň mají k dispozici tým průvodců, kteří mají za úkol jim pomoct, aby se neztratili. Dále povedou studenty k tomu, aby možnosti poskytované školou využívali smysluplně.
Naše gymnázium je atraktivní pro všechny, kdo se chtějí ve škole cítit dobře a využívat dobrého prostředí k efektivnímu rozvoji a dosahování výsledků. Neméně důležité je pro nás poskytovat dobré podmínky i zaměstnancům. Podle nás se ani jinak dobrá škola dělat nedá. Podporujeme naše pedagogy, aby byli studentům dobrými průvodci a sobě navzájem oporou. Když nastane problém, řešíme ho a neschováváme se.
Už několik let bylo zřejmé, že Terčina vize přesahuje možnosti dosavadního působiště, a byla jen otázka času, kdy si to uvědomí i ona sama a začne hledat nové možnosti. Nabídek na konzultační činnost i vedení již existujících škol byla spousta. Nakonec však zvítězila touha po samostatnosti a potřeba ochránit její budoucí studenty před neuváženými změnami.
Těch lidí, kteří chtěli Terku následovat, nebylo vůbec málo. Na druhou stranu založení úplně nové školy není zrovna snadná záležitost. Po celou dobu je na roztrhání mezi studenty a rodiči, kteří se ptají po možnosti přihlásit se na nové gymnázium, učiteli, kteří hledají dobré a smysluplné působiště pro svoji další práci, a zařizováním samotné školy. Už jsme jí několikrát říkali, že by měla aspoň část komunikace delegovat na někoho dalšího, ale zatím se snaží s každým mluvit napřímo.
Pedagogové jsou do nového projektu nadšeni a naše gymnázium je postavené na jejich kvalitě a hodnotách. Právě hodnoty a orientace ve světě patří mezi hlavní věci, které bychom rádi v dnešní hektické době studentům předávali a pomáhali budovat. Vzdělávací program je pak připraven s ohledem na rozvoj klíčových dovedností a individualizaci vzdělávání jednotlivých studentů.
Pro nás je zásadní propojení gymnázia s lidmi z praxe i z akademické sféry. Hned od začátku tedy plánujeme budovat vztahy se středními školami i univerzitami v rámci Evropy, a paralelně k tomu s partnery z praxe z řad firem i jednotlivců. Ve skutečnosti tyto vztahy už jako jednotlivci dávno budujeme, jenom nám k tomu chybělo stabilní zázemí.
Zároveň necháváme otevřené dveře pro nápady a projekty studentů, protože je to jejich budoucnost, kterou tady společně tvoříme. Věříme, a zkušenost nám to potvrzuje, že není potřeba, abychom všechno vymysleli my. Naším úkolem je vytvořit prostředí, ve kterém se bude dobrým nápadům dařit, a podpořit všechny zúčastněné v jejich realizaci.
Tereza Bočanová má za sebou více než dvě dekády práce ve vzdělávání – jako učitelka na PJZŠ Horáčkova a Gymnáziu Thomase Manna, ředitelka na Pražském humanitním gymnáziu i ZŠ Flow. Všude sbírala zkušenosti, hledala cesty, jak vzdělávání dělat jinak – smysluplně, kontextuálně a s respektem ke každému studentovi. V Gymnáziu Laury Bassi tyto zkušenosti propojila do celistvé koncepce školy postavené na projektovém učení a aktivním spoluutváření prostředí všemi zúčastněnými.
Od začátku své kariéry věřila, že školství má být místem skutečného rozvoje, ne pouze předávání učiva. „Chtěla jsem učit jinak už na fakultě. A vlastně jsem s tím začala ještě dřív, než jsem prošla didaktikou,“ říká s úsměvem. Na své cestě potkala inspirativní kolegy, kteří jí potvrdili, že být inovativní má smysl – i když to někdy znamená jít proti zavedeným zvyklostem. Je vědecky doloženo, že co si na vlastní kůži vyzkouším, už to nikdy nezapomenu.
Tereza Bočanová vnímá studenty jako své partnery. Věří v sílu vztahů, důvěry a vzájemného respektu. „Dáváme studentům prostor se vyjádřit, tvořit, komunikovat – protože právě tím vzniká důvěra a skutečné učení.“ Škola v jejím pojetí překračuje hranice učebny. Své studenty bere na přírodovědně-geografická praktika do Tanzanie, na putovní výpravy po Česku i Evropě, kde společně objevují souvislosti světa kolem nás.
Základy Gymnázia Laury Bassi vznikly jako odpověď na otázku: Jak by mohla vypadat škola, která dává smysl? Projektová výuka, silná komunitní kultura, důraz na well-being, skutečné partnerství mezi studenty, pedagogy a rodiči. Škola, která se nebojí hledat propojení mezi výukou a reálným světem.
„Všechno, co děláme, děláme pro studenty. Srdcem. A s přesvědčením, že vzdělávání může být cestou, na kterou se stojí za to vydat – společně.“